2016-08-31

Vi har bytt ut vår mailserver

Vi har bytt ut vår mailserver. Den gamla hade några år på nacken och trots att den fick mängder med kärlek så insåg vi att den inte var det bästa vi kunde erbjuda. Istället blev det en ny med mycket modernare mjukvara. Och den äger.

Vad innebär det för dig?

Vi hoppas att du inte märker något alls. Du behöver inte göra något, utan det borde fortsätta fungera precis lika bra som förut. En sak som vi har märkt är att det slinker igenom betydligt färre spam med den nya servern. Det finns några saker som är lite annorlunda som kan vara bra att veta om:

  • Första gången någon mailar från en server till oss så läggs mailet på kö och levereras ca 10 minuter senare. Detta gör vi för att förhindra spam. Observera att detta enbart händer första gången en ”okänd” server ansluter. Följande gånger accepteras de direkt.
  • Du kan nu logga in på https://mail.dalnix.se för att se mail som hamnat i karantän. Välj om de ska släppas, tas bort eller markeras som spam. Det finns även en enklare webmail att använda där om så önskas.
  • Nu måste avsändarkontot stämma överens med kontot man ansluter till SMTP-servern med. Detta kan innebära problem för dig som har flera konton i samma mailprogram. Se då till att varje konto har en egen inställning för SMTP-servern.

I övrigt så hoppas vi att bytet gör att du får färre spam-mail, och en överlag stabilare mail-lösning. Om du stöter på några problem så kontakta oss! På denna sida hittar du inställningar för de vanligaste e-post programmen.

Hurra!

Skrivet av: Emil Österlund